Chystáte se prodat svou nemovitost a přemýšlíte, jak na to? Věřte mi, není to žádná legrace! Jako realitní makléřka se setkávám s různými názory na nastavení ceny. A jedna věc mi často nedává spát – když vidím prodávající, kteří se řídí heslem „zlevňovat se dá vždycky„. Jenže ouha, tady je zakopaný pes!
Pojďme se na to podívat. Ukážu vám, proč tahle strategie nemuší vždy nefungovat a jak místo toho správně nastavit prodejní cenu, abyste z prodeje své nemovitosti vytřískali maximum. Slibuju, že po dočtení budete o fous chytřejší!
Největší zájem? Na začátku prodeje!
Představte si, že jste v Apple Store a právě vyšel nový iPhone. Všude kolem fronty natěšených zákazníků, kteří se nemůžou dočkat, až si ho odnesou domů. A teď si představte, že tam ten stejný model visí ještě po měsíci. Zájem? Kdepak, ten už dávno opadl.
A přesně takhle to chodí i s nemovitostmi. Tržní odhad nemovitosti vám řekne, jaká je reálná hodnota vaší nemovitosti na trhu. A když cenu nastavíte správně hned na začátku, máte největší šanci na úspěch. Proč?
- Váš inzerát je čerstvý, lidé ho vidí poprvé
- Poptávka je na vrcholu, všichni chtějí být první na řadě
- Správná cena přiláká ty správné zájemce
Takže si zapamatujte – největší šanci máte na startu. A tady přichází na scénu ono pověstné „zlevňovat se dá vždycky„…
Proč „zlevňovat se dá vždycky“ nefunguje?
Znáte to, člověk si řekne – nastavím cenu trochu výš, však ono se to nějak prodá. A když ne, tak prostě sleví. Jenže ouha, tady je pár much:
- Při příliš vysoké ceně zájem rychle opadne
- Čím déle inzerát visí, tím víc se stává okoukaný
- Nakonec stejně musíte jít s cenou dolů, akorát později a víc
Výsledek? Prodej se táhne jak svatba na Moravě, nervíky pracujou a nakonec stejně dostanete míň, než jste původně chtěli. A to jsme u toho psychologického efektu – když je nemovitost dlouho na trhu, lidi si začnou myslet, že je s ní něco špatně. A i kdybyste cenu snížili sebevíc, stejně po ní neštěkne ani pes. Smutné, ale pravdivé.
Jak tedy správně nastavit prodejní cenu?
Nebojte, není to žádná věda! Stačí se držet pár jednoduchých zásad:
- Nechte si udělat tržní odhad od nás, máme přehled o trhu
- Zjistěte si ceny srovnatelných nemovitostí ve vaší lokalitě
- Nastavte cenu tak, abyste oslovili co nejvíc potenciálních kupců
Ukážu vám příklad z praxe. Nedávno jsem měl dva klienty, každý prodával byt 2+1 ve stejném domě. Pan Novák si nechal poradit a cenu nastavil podle tržního odhadu. Paní Svobodová si řekla – co bych to poslouchala, prostě to naceníme o 400 tisíc víc, zlevňovat se dá vždycky.
Výsledek? Byt pana Nováka se prodal do měsíce za požadovanou cenu. Paní Svobodová po 4 měsících a 3 slevách prodala o 200 tisíc levněji, než byl původní odhad. Ponaučení? Důvěřujte odborníkům a nesnažte se vychytračit trh!
Jak se k tomu tedy postavit?
- Správné nastavení ceny je alfou a omegou úspěšného prodeje
- Největší zájem přichází na začátku – využijte toho!
- „Zlevňovat se dá vždycky“ je past, do které nechcete spadnout
- Tržní odhad od profíka je nejlepší způsob, jak určit optimální cenu
Nenechte se zlákat zdánlivě snadnou cestou. Udělejte to pořádně od začátku a ušetříte si spoustu starostí. A jestli si nejste jistí, víte co? Zavolejte mi – ráda vám pomohu s tržním odhadem i celým procesem prodeje.
Teď je to na vás – udělejte první krok a posuňte se blíž ke svému vysněnému cíli. Věřte mi, stojí to za to!